FINANȚARE
Finanţarea nerambursabilă se acordă în cuantum de maxim 150.000 euro/beneficiar, reprezentând un procent de 75% din valoarea cheltuielilor eligibile, restul de 25% reprezentând cofinanțare din surse proprii ale beneficiarului.
BENEFICIARI ELIGIBILI
(1) Prin Programul de finanțare ELECTRIC-UP se acordă un ajutor de minimis beneficiarilor intreprinderi mici și mijlocii constituite în sensul Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și beneficiarilor operatori economici care activează în domeniul HORECA, conform Clasificării activităților din economia națională – CAEN rev. 2, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, astfel cum a fost actualizată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007, în procent de 75% din valoarea cheltuielilor eligibile ale investiției, dar nu mai mult de 150.000 euro/beneficiar, restul de 25% reprezentând cofinanțare din surse proprii ale beneficiarului.
(2) Sunt eligibili pentru a participa în cadrul programului IMM-uri și operatori economici care activează în domeniul HORECA, care îndeplinesc cumulativ condițiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid și schema de minimis dintre care se enunță:
- a) se constituie în întreprinderi mici şi mijlocii, așa cum au fost definite în prezentul ghid de finanțare, sau în cazul operatorilor economici care activează în domeniul HORECA – persoane juridice care activează în domeniul HORECA și desfășoară activitățisub codurile CAEN 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe și perioadă de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante și alte activitățide servicii de alimentație, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte activități de alimentație, 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, conform clasificării activităților din economia națională aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările și completările ulterioare;
- b) întocmește și prezintă o analiză energetică privind consumul actual și cel estimat pentru 12 luni consecutive sau perioada corespondentă din activitatea sezonieră, după caz, inclusiv consumul stației/stațiilor de reîncărcare a vehiculelor electrice și electriceplug-in și al sistemului electric alternativ de încălzire/răcire; analiza energetică va fi elaborată de către un auditor energetic/manager energetic autorizat/atestat de către ME;
- c) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, contribuţiilor şiamenzilor către bugetul de stat, bugetele locale conform prevederilor legale în vigoare;cerință îndeplinită prin:
- – prezentarea certificatului de atestare fiscală privind impozitele, taxele, contribuțiileși alte venituri datorate bugetului general consolidat al statului, administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal central competent, în termen de valabilitate la data depunerii proiectului;
- – prezentarea certificatului de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi altevenituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal local,în a cărei rază teritorială îşi are sediul social, în termen de valabilitate la data depunerii proiectului;
- – prezentarea certificatului de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi altevenituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal localîn a cărei rază teritorială se va implementa proiectul, în termen de valabilitate la data depunerii proiectului, în cazul în care solicitantul are sediul în altă localitate decât cea în care se implementează proiectul;
- d) are deschis un cont la Trezoreria Statului alocat programului de finanțare Electric Up, respectiv contul 50.52.03 – disponibil al beneficiarilor de ajutor de minimis;în caz contrar, operatorul economic se angajează ca, în situaţia validării sale, să deschidă acest cont până cel mai târziu la data încheierii contractului de finanțare; cerință îndeplinită prin prezentarea unui extras de cont sau a declarației prin care se angajează să deschidă cont;
- e) nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; nu se află în procedură de dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altăsituaţie similară; cerință îndeplinită prin completarea și asumarea prin semnatură a formularului de depunere;
- f) se angajează că va întocmi toată documentaţia tehnică necesară instalării sistemului de panouri fotovoltaice, a sistemului de stocare a energiei produse, a stației/stațiilor de reîncărcare și a sistemului alternativ de încălzire/răcire, respectândlegislaţia în vigoare, cerinţele operatorilor de distribuţie de energie electrică şi toate criteriile de eligibilitate solicitate prin ghidul de finanţare;
- g) se angajează că va instala sistemul de panouri fotovoltaice, sistemul de stocarea energiei produse, stația/stațiile de reîncărcare și sistemul alternativ de încălzire/răcire, prin instalatorul ales, respectând legislaţia în vigoare şi toate criteriilede eligibilitate solicitate prin ghidul de finanţare; cerință îndeplinită prin prezentarea și asumarea prin semnătură a declarației pe proprie răspundere privind implicarea instalatorului ales în cadrul proiectului; pe parcursul implementării proiectului se poateaccepta schimbarea instalatorului ales inițial, respectand criteriile de eligibilitate. Modelul Declarației privind implicarea instalatorului ales este prevăzut la Anexa nr. 9 din prezentul Ghid.
- h) au calitatea de proprietar/administrator, concesionar sau locatar/comodatar cu drept de superficie pentru imobilul unde se implementează proiectul; cerință îndeplinită prin prezentarea următoarelor documente:
- – contract de concesiune/chirie/comodat, după caz, valabil pe toată durata de implementare şi monitorizare a proiectului.
- – extras de carte funciară nu mai vechi de 30 de zile raportat la data depunerii proiectului.
- – acordul proprietarului/coproprietarului/concesionarului/creditorului sau altora asemenea cu privire la implementarea și monitorizarea proiectului în cazul în care operatorul economic solicitant nu este proprietarul imobilului pe care se implementează proiectul.
- i) ajutorul de minimis solicitat nu urmează a fi utilizat pentru desfăşurarea de activităţiîn unul dintre sectoarele prevăzute în cuprinsul anexei 1 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 2831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
- j) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care solicitantul a beneficiat pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia depune dosarul de finanţare), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în bazaschemei de minimis, nu depăşeşte plafonul stabilit prin Regulamentul (UE) nr. 2831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, precum şi plafonul stabilit prin Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea UniuniiEuropene în cazul ajutoarelor de minimis acordate intreprinderilor care prestează servicii de interes economic general – inclusiv pentru solicitanţii care deţin calitatea deintreprindere unică;
- k) în situaţia în care solicitantul are calitatea de întreprindere unică, aşa cum este definită la art. 2 alin. 2 din Regulamentului (UE) nr. 2831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionareaUniunii Europene ajutoarelor de minimis, valoarea totală a ajutoarelor de minimis se va calcula prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de 3 ani consecutivi intreprinderilor care fac parte din intreprinderea unică respectivă. Suma ajutoarelor de minimis de care se poate beneficia la nivel de intreprindere unică, în statul membru care acordă ajutorul, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei a 300.000 euro, calculat la cursul de la momentul semnării contractelor de finanțare, înnicio perioadă de 3 ani. Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu și este calculată de la momentul ultimei acordări;
- l) beneficiarii programului Electric-Up, ciclul 1 de finanțare, derulat de Ministerul Energiei în condițiile OUG 159/2020, pot beneficia de finanțare în cadrul ciclului 2, pentru proiecte de investiții noi, cu respectarea criteriilor definanțare prevăzute în Ghidul de finanțare și a regulilor de acordare a ajutorului de minimis detaliate în prezenta Schema de minimis;
- m) nu sunt acceptate extinderi sau înlocuiri de capacități fotovoltaice deja instalate indiferent de forma de finanțare a acestora (surse proprii sau ajutor de stat/minimis);
TIPURILE AJUTORULUI FINANCIAR
(1) Finanţarea nerambursabilă se acordă în cuantum de maxim 150.000 euro/beneficiar, reprezentând un procent de 75% din valoarea cheltuielilor eligibile, pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, a unui sistem de stocare a energiei produse, a cel puțin unei staţii de reîncărcare de minimum 22 kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, cu minim două puncte de încărcare (2x11kW), precum și a unui sistem electric alternativ de încălzire/răcire.
Procentul de 25% reprezentând cofinanțare din surse proprii ale beneficiarului se va calcula raportat la fiecare categorie de cheltuieli în parte conform specificațiilor din devizul general, prevăzut în Anexa 5 la ghid.
(2) Suma necesară implementării programului ELECTRIC UP, este de minimum 450 milioane lei și maximum 596 milioane lei, în cel de-al doilea ciclu de finanțare.
(3) În cadrul Programului se poate acorda, la solicitarea beneficiarului, un avans de până la 30% din totalul cheltuielilor eligibile aprobate, conform Hotărârii Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăți în avans din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
Avansul de până la 30% din totalul cheltuielilor eligibile stabilite la semnarea contractului se va acorda beneficiarului în urma prezentării unui instrument de garantare emis în condițiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări și va fi solicitat în maximum 60 de zile de la semnarea contractului de finanțare.
(4) Cheltuieli eligibile în cadrul programului
Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
- a) cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere instalată de minim 27 kWp și maxim 150 kWp, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor/invertoare; echipamente conexiuni; structura de montaj a sistemului; modul de comunicaţie; sistem de măsură digital care măsoară cantitatea de energie produsă de sistemul de panouri fotovoltaice instalat și consumată, care permit colectarea şi transmiterea datelor relevante de la distanţă, în format electronic; tablouri electrice curent continuu/curent alternativ;
- b) cheltuielile cu achiziţia a cel puțin unei staţii de reîncărcare de minimum 22kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, cu minim două puncte de încărcare (2x11kW); nu se va accepta decontarea cheltuielilor cu achiziția stațiilor de încărcare cu puteri care depășesc puterea aprobată prin ATR/CR.
- c) cheltuieli cu achiziția sistemului de stocare a energiei produse, având o capacitate de stocare de minimum 30% din puterea instalată a sistemul de panouri fotovoltaice;
- d) cheltuielile cu achiziţia unui sistem electric alternativ de încălzire/răcire, maxim 30% din valoarea totală a cheltuielilor cu achiziția și montarea acestuia;
- e) cheltuielile cu proiectarea, obținerea avizelor necesare, reprezentând maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
- f) cheltuieli de consultanță și management de proiect, de maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
- g) cheltuieli cu lucrările de montaj și punere în funcțiune a sistemului de panouri fotovoltaice, a sistemului de stocare a energiei produse, a staţiei/stațiilor de reîncărcare, a sistemului electric alternativ de încălzire/răcire, reprezentând maximum 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
În cazul în care prețul echipamentelor solicitat de beneficiar depășește prețul mediu de piață, autoritatea va deconta contravaloarea echipamentelor raportat la prețul mediu de piață. Toate echipamentele finanțate prin program trebuie să fie noi și să respecte condițiile tehnice specificate în prezentul Ghid.
Este considerată cheltuială eligibilă taxa pe valoarea adăugată, TVA, dacă aceasta este nedeductibilă.
Cheltuielile aferente racordării (branşamentul, inclusiv tariful de racordare, contorul din punctul de delimitare – care este obligația operatorului de rețea) la reţeaua de energie electrică nu sunt eligibile pentru finanţare.
Sunt considerate eligibile doar cheltuielile efectuate după semnarea contractului de finanţare nerambursabilă, cu excepția cheltuielilor cu proiectarea, obținerea avizelor necesare, cheltuielilor de consultanță și management a proiectului, angajate ulterior intrării în vigoare a OUG nr. 39/2024, dovedite cu înscrisurile aferente.